To Systematic-medarbejdere ansvarlige for hver sit test-team

oktober 19, 2021

Testere er højt respekteret i Systematic

Pålidelighed og robusthed er i centrum, når man koder missionskritisk software til forsvaret og sundhedssektoren. Derfor har test topprioritet i Systematic, hvor testere får optimale udviklingsmuligheder.

»Det er unikt at være tester i Systematic,« mener Rikke Hogrebe og Rebecca Johannsen, ansvarlige for hver sit test-team i Systematic’s to dominerende forretningsområder, Healthcare og Defence. Som tester i Systematic får man stor respekt, både fra organisationen og fra kollegerne.

Test fra start

Netop fordi vores produkter er missionskritiske tænker vi test ind i alle faser af et udviklingsforløb. Testerne er med helt fra start, når der udvikles en ny feature til et produkt.

»Vi lægger en strategi for test længe inden den første kodelinje er skrevet,« forklarer Rikke Hogrebe, der er programleder med ansvar for Quality Assurance i Systematic’s afdeling for Healthcare. Testerne i hendes team har typisk en baggrund som sundhedsteknologer, men kommer også fra andre tekniske discipliner som datalogi og elektronik.

»På samme måde som vi har en lead developer, der koordinerer udviklernes arbejde, så har testeren en tilsvarende plan for de test-aktiviteter, der skal gennemføres undervejs. Testerne har en kæmpe indsigt i, hvordan produktet fungerer. Ofte har de faktisk et større overblik end udviklerne, fordi de tænker ud fra et bruger-perspektiv. Jeg kender f.eks. flere udviklere, der nægter at gå videre til næste gate i et udviklingsforløb, før testerne har lavet deres draft test design.«

Ifølge Rikke Hogrebe er Systematic et softwarehus, der respekterer sine testere højt. Desuden arbejder udviklere og testere tæt sammen i fælles teams og ikke hver for sig i separate udvikler- og testafdelinger.

Læs mere om testeres rolle i Systematic her: Systematic giver sine testere max respekt | Version2

Se ledige test-stillinger her: Test - Systematic A/S Jobs