Systematic's logo

februar 21, 2024

Systematic har igen fået det sorte bælte i softwareudvikling

Med sin syvende CMMI-vurdering med topkarakter, er virksomheden fortsat blandt de bedste i verden til at levere it-løsninger til tiden, prisen og den aftalte kvalitet.

Selvom det er både dyrt og besværligt, bruger Systematic alligevel flere årsværk og et par millioner kroner hvert tredje år på at få sine arbejdsprocesser grundigt set efter i sømmene af en ekstern vurderingskonsulent efter CMMI-modellen.

I år er det syvende gang i træk, at softwarevirksomheden opnår den absolut højeste CMMI-vurdering på niveau fem. Dermed er Systematic den eneste virksomhed i Skandinavien, og én ud af fire virksomheder i Europa, der har papir på at være blandt de bedste i verden til at levere softwareløsninger til tiden, prisen og den aftalte kvalitet.

• "Vores resultat er ekstremt godt denne gang – det er uden tvivl det bedste, vi har opnået ud af de syv gange, vi har været gennem vurderingen."

Klaus Askjær Pedersen
    Director Commercial and Audit
    Systematic

Bedste resultat til dato

CMMI-modellen vurderer en virksomheds modenhed i softwareudvikling og dens evne til kontinuerligt at forbedre og udvikle sine arbejdsgange.

”Vores resultat er ekstremt godt denne gang – det er uden tvivl det bedste, vi har opnået ud af de syv gange, vi har været gennem vurderingen,” siger Klaus Askjær Pedersen, som er Director Commercial and Audit i Systematic og ansvarlig for CMMI-vurderingen.

Systematic udvikler løsninger til forsvar og sundhedsvæsen over hele verden, og her er CMMI-vurderingen et internationalt, dokumenteret kvalitetsstempel, der styrker organisationen indefra.

”Det viser, at her er en leverandør med høj leverancesikkerhed, som har styr på sine processer fra ende til anden,” forklarer Klaus Askjær Pedersen.

Klaus Askjær Pedersen

Tanken om fejl giver søvnløse nætter

Selve CMMI-vurderingen foretages af en ekstern konsulent og på tilfældigt udvalgte områder og projekter i virksomheden. Projekterne bliver gennemgået fra A-Z, og virksomheden skal fremlægge dokumentation på områder som projektstyring, rapportering og kvalitetssikring i softwareudviklingsprocessen.

Systematic har opretholdt sin vurdering på niveau fem siden 2005, men der skal ikke meget til, før en virksomhed risikerer at blive sat tilbage:

”Det, der holder mig vågen om natten, er tanken om, at hvis vi har så meget som en enkelt svipser på et eneste projekt, så risikerer vi at ryge tilbage på niveau to eller tre,” siger Klaus Askjær Pedersen.

Alle målepunkter bliver sat ind i et skema og farvet efter vurderingen: Grøn er godt, gul er lig med forbedringspotentiale, og rød er dumpet.

”I år var alle vores målepunkter grønne – undtagen ét, som var gult. Det skyldtes ét enkelt dokument, som ikke var blevet opdateret nyligt. Indholdet af dokumentet fejlede ikke noget, men den slags er nok til at trække os ned,” siger han.

CMMI-vurdering bruges aktivt til at skabe forbedringer

Shane Atkinson har været CMMI vurderingskonsulent for Systematic flere år nu, og han er imponeret over virksomhedens tilgang til opgaven:

”Det er min oplevelse, at Systematic effektivt bruger CMMI som et rammeværk til at identificere og drive forbedringer – det er ikke bare en ting på listen, de skal have krydset af. Virksomheden har været vurderet til niveau fem i knap to årtier, og de fortsætter med at presse sig selv til yderligere forbedringer i deres kvalitet og ydeevne – og for hver gang kan man virkelig se en forskel i, hvordan organisationen præsterer,” siger Shane Atkinson.

Systematic office

Et godt eksempel på det, er at Systematic foretager flere positive såkaldte ”Causal Analysis and Resolution (CAR) initiativer”, som betyder, at virksomheden ikke kun lærer af sine fejl – men især også af sine succeser.

”Vi analyserer løbende på vores resultater, når noget går langt bedre end forventet, så går vi ind og undersøger årsagen, så vi kan bruge den viden i andre sammenhænge. Normalt gør man kun sådan noget, hvis noget er gået skævt, så man undgår at gentage det - men det omvendte er mindst lige så vigtigt,” mener Klaus Askjær Pedersen.

Automatisering klarer de tunge opgaver

Systematic har gennem en årrække været gennem en større, intern automatiserings - og digitaliseringsproces, som sparer både tid og ressourcer og sikrer gennemsigtighed i projekterne for både kunde og leverandør.

”Vi har indsat mange automatiske systemer, som klarer en del af det tunge arbejde fx at scanne efter dårlig softwarekode, scanne licensbetingelser osv. Derudover har vi fået 100% sporbarhed i vores kravsstyring, så både vi og kunden har en detaljeret beskrivelse af de oprindelige krav til opgaven, processen og eventuelle ændringsønsker, der dukker op undervejs. Det hele er samlet og beskrives løbende,” siger Klaus Askjær Pedersen.

Nikolaj Bramsen, CEO, Systematic

Selvom vurderingsprocessen kræver medarbejderes involvering - svarende til to-tre årsværk, så mener han, at vurderingen er det hele – også de søvnløse nætter – værd. Den holdning deler Systematics CEO Nikolaj Bramsen:

”For virksomheder i vækst, som hele tiden ansætter nye folk, er det vigtigt at have ensartede arbejdsprocesser - og ikke mindst kontinuerligt at arbejde med at forbedre både dem og os selv. På den måde får vi et bedre planlægningsgrundlag. Vi identificerer fejl, forbedringsmuligheder og udfordringer tidligt, så vi kan nå at rette op undervejs,” siger Nikolaj Bramsen.

Fakta om CMMI-modellen

CMMI-modellen vurderer bl.a., hvor god en virksomhed er til at lære af tidligere projekter og erfaringer og til at bruge denne viden til at blive dygtigere og dermed blive i stand til at producere mere effektivt. Modenheden måles på en skala fra 1-5, hvor 1 er en umoden organisation, der bruger meget tid på fejlrettelser, mens 5 er en effektiv, optimerende organisation.

Systematic har som det eneste it-firma i hele Norden opnået en vurdering på niveau fem, vurderet ud fra CMMI v 2.0 modellen inklusive underleverandørstyring. Kun fire virksomheder i hele Europa er vurderet lige så højt.

Denne vurdering er gældende i tre år, hvorefter virksomheden skal evalueres igen.

Systematics officielle resultat hos CMMI Institute: https://cmmiinstitute.com/pars/appraisals/66395